SEKOLAH KEBANGSAAN KAMPUNG JEPAK
97000 BINTULU, SARAWAK
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH (GST)
NAMA GURU :
WAN KHAIRULFAIRUZ BIN WAN KHALID
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil
|
Perkara
|
Keterangan
| ||
1
|
Tarikh
|
:
|
2 Feb 2012
| |
2
|
Masa
|
:
|
1 hari
| |
3
|
Bidang
|
:
|
Taklimat pengurusan dan pentadbiran sekolah.
| |
4
|
Aspek
|
:
|
Pengurusan Diri di Sekolah
| |
5
|
Objektif
|
:
|
1.
|
Sebagai pendedahan awal kepada guru baru dengan persekitaran sekolah.
|
2.
|
Memperkenalkan diri kepada warga pengurusan sekolah.
| |||
3.
|
Pengurusan tempat tinggal.
| |||
4.
|
Penerangan bidang tugas pentadbiran.
| |||
6
|
Aktiviti
|
:
|
1.
|
Suai kenal dengan kakitangan pentadbiran sekolah
|
2.
|
Taklimat ringkas dari Guru Besar dan PK Pentadbiran
| |||
3.
|
Menguruskan tempat tinggal sementara
| |||
7
|
Penilaian
|
:
|
Maklum balas dan interaksi lisan
| |
8
|
Rumusan
|
:
|
Memperoleh pendedahan dan gambaran awal tentang sekolah
|
...............................................
Tandatangan Guru
|
..............................................
Tandatangan Mentor
|
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil
|
Perkara
|
Keterangan
| ||
1
|
Tarikh
|
:
|
2 Feb 2012
| |
2
|
Masa
|
:
|
1 hari
| |
3
|
Bidang
|
:
|
Taklimat pengurusan kurikulum.
| |
4
|
Aspek
|
:
|
Hal-hal pengurusan organisasi
| |
5
|
Objektif
|
:
|
1.
|
Mewujudkan perhubungan yang mesra antara guru baru dengan warga SK Kg Jepak.
|
2.
|
Menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah.
| |||
3.
| ||||
6
|
Aktiviti
|
:
|
1.
|
Penerangan tentang gaji dan elaun.
|
2.
|
Penerangan ringkas tentang dasar dan pekeliling KPM
| |||
3.
|
Perbincangan dan maklumbalas berkaitan dasar, program, aktiviti dan pekeliling KPM
| |||
7
|
Penilaian
|
:
|
Melalui perbincangan dan maklum balas lisan
| |
8
|
Rumusan
|
:
|
Pendedahan mengenai pekeliling yang merangkumi dasar/program/aktiviti KPM dapat memberi kefahaman kepada guru akan hala tuju dan matlamat KPM, seterusnya bersedia untuk menjalankan tugas bagi merealisasikannya.
|
...............................................
Tandatangan Guru
|
..............................................
Tandatangan Mentor
|
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil
|
Perkara
|
Keterangan
| ||
1
|
Tarikh
|
:
|
7 Feb 2012
| |
2
|
Masa
|
:
|
1 hari
| |
3
|
Bidang
|
:
|
Taklimat pengurusan hal ehwal murid.
| |
4
|
Aspek
|
:
|
Hal Ehwal Murid, bidang tugas/jawatankuasa.
| |
5
|
Objektif
|
:
|
1.
|
Penjelasan berkenaan bidang jawatankuasa yang melibatkan guru UBK
|
2.
|
Pendedahan berkaitan perancangan aktiviti yang telah dirancang oleh jawatankuasa yang terbabit.
| |||
3.
|
Mendapat maklumat dan penjelasan yang lebih jelas berkaitan Hal Ehwal Murid dan Pentadbiran
| |||
6
|
Aktiviti
|
:
|
1.
|
Taklimat daripada PK HEM berkaitan jawatankuasa.
|
2.
|
Perbincangan berkaitan Hal Ehwal Murid dan perancangan aktiviti.
| |||
3.
|
-
| |||
7
|
Penilaian
|
:
|
Maklum balas lisan dari guru
| |
8
|
Rumusan
|
:
|
Pendedahan dan makluman dapat memberikan penjelasan lebih khusus berkaitan bidang tugas dan penglibatan jawatan dalam jawatankuasa-jawatankuasa di sekolah.
|
...............................................
Tandatangan Guru
|
..............................................
Tandatangan Mentor
|
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil
|
Perkara
|
Keterangan
| ||
1
|
Tarikh
|
:
|
8 Feb 2012
| |
2
|
Masa
|
:
|
1 hari
| |
3
|
Bidang
|
:
|
Taklimat pengurusan kokurikulum.
| |
4
|
Aspek
|
:
|
Pengurusan sekolah, bilik UBK dan PPDa.
| |
5
|
Objektif
|
:
|
1.
|
Mengenali dan perbincangan dengan pengetua
|
2.
|
Mengemas dan menceriakan bilik UBK dan PPDa
| |||
3.
|
-
| |||
6
|
Aktiviti
|
:
|
1.
|
Sesi suai kenal dengan pengetua
|
2.
|
Mengemaskini bilik UBK dan bilik PPDa
| |||
3.
|
-
| |||
7
|
Penilaian
|
:
|
Laporan dan maklum balas lisan oleh guru
| |
8
|
Rumusan
|
:
|
Perjumpaan dengan pengetua memberi gambaran yang lebih jelas lagi tentang harapan dan sokongan pihak sekolah terhadap Unit Bimbingan dan Kaunseling (UBK)
|
...............................................
Tandatangan Guru
|
..............................................
Tandatangan Mentor
|
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil
|
Perkara
|
Keterangan
| ||
1
|
Tarikh
|
:
|
8 Feb 2012
| |
2
|
Masa
|
:
|
1 hari
| |
3
|
Bidang
|
:
|
Taklimat pengurusan kokurikulum.
| |
4
|
Aspek
|
:
|
Sukan dan permainan
| |
5
|
Objektif
|
:
|
1.
|
Memberi pendedahan tentang penganjuran program di sekolah
|
2.
|
Melibatkan guru dengan aktiviti sekolah
| |||
3.
|
Mendedahkan guru dengan budaya dan pelaksanaan program sekolah
| |||
6
|
Aktiviti
|
:
|
1.
|
Penganjuran sukan olahraga untuk mewakili daerah Bintulu di stadium Bintulu.
|
2.
|
Penglibatan hari kokurikulum (Rabu).
| |||
3.
|
Perancangan aktiviti.
| |||
7
|
Penilaian
|
:
|
Pemerhatian dan maklum balas lisan dari guru
| |
8
|
Rumusan
|
:
|
Dapat melihat budaya sekolah dalam menganjurkan dan meraikan sesuatu program.
|
...............................................
Tandatangan Guru
|
..............................................
Tandatangan Mentor
|
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil
|
Perkara
|
Keterangan
| ||
1
|
Tarikh
|
:
|
9 Feb 2012
| |
2
|
Masa
|
:
|
1 hari
| |
3
|
Bidang
|
:
|
Refleksi dan pelaporan.
| |
4
|
Aspek
|
:
|
Kemaskini laporan bersama guru pembimbing.
| |
5
|
Objektif
|
:
|
1.
|
Menjadikan pelaporan mencapai tahap kompetensi.
|
2.
|
Memberi taklimat kepada guru baru tentang bidang tugas dan tanggungjawab sebagai guru baru.
| |||
3.
|
Sebagai motivasi kepada guru untuk terus menjalankan tugas dengan lebih aktif dan berkesan.
| |||
6
|
Aktiviti
|
:
|
1.
|
Analisis dan kemaskini pelaporan .
|
2.
|
Pebimbingan guru baru bagi mendapatkan maklumat/panduan yang berkaitan aktiviti/program sekolah daripada guru.
| |||
3.
|
Pebimbingan dan pemberian nasihat kepada guru baru tentang semua aspek pendidikan dan menjaga serta mengambil berat kebajikan guru baru.
| |||
7
|
Penilaian
|
:
|
Laporan program dan maklum balas dari guru
| |
8
|
Rumusan
|
:
|
Penglibatan dalam program ini dapat membantu guru meningkatkan kemahiran, , dan mengetengahkan diri ke ruang lingkup yang lebih besar. Disamping itu juga, dapat membina hubungan dengan pelajar sekolah yang terbabit.
|
...............................................
Tandatangan Guru
|
..............................................
Tandatangan Mentor
|
Disediakan oleh,
|
Disemak oleh,
| |
......................................................
Wan Khairulfairuz bin Wan Khalid
|
......................................................
Norizan bin Jaidi
| |
Guru Sandaran Siswazah Terlatih
SK Kampung Jepak,
97000 bintulu, Sarawak.
|
Fasilitator/Mentor
SK Kampung Jepak,
97000 bintulu, Sarawak.
|
Disahkan oleh,
| ||
......................................................
Abdul Rahman bin Hj. Ismail
| ||
Guru Besar
SK Kampung Jepak,
97000 bintulu, Sarawak.
|
No comments:
Post a Comment