SEKOLAH KEBANGSAAN KAMPUNG JEPAK
97000 BINTULU, SARAWAK
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH (GST)
NAMA GURU :
WAN KHAIRULFAIRUZ BIN WAN KHALID
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil | Perkara | | Keterangan | |
1 | Tarikh | : | 2 Feb 2012 | |
2 | Masa | : | 1 hari | |
3 | Bidang | : | Taklimat pengurusan dan pentadbiran sekolah. | |
4 | Aspek | : | Pengurusan Diri di Sekolah | |
5 | Objektif | : | 1. | Sebagai pendedahan awal kepada guru baru dengan persekitaran sekolah. |
2. | Memperkenalkan diri kepada warga pengurusan sekolah. | |||
3. | Pengurusan tempat tinggal. | |||
| 4. | Penerangan bidang tugas pentadbiran. | ||
6 | Aktiviti | : | 1. | Suai kenal dengan kakitangan pentadbiran sekolah |
2. | Taklimat ringkas dari Guru Besar dan PK Pentadbiran | |||
3. | Menguruskan tempat tinggal sementara | |||
7 | Penilaian | : | Maklum balas dan interaksi lisan | |
8 | Rumusan | : | Memperoleh pendedahan dan gambaran awal tentang sekolah |
............................................... Tandatangan Guru | .............................................. Tandatangan Mentor |
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil | Perkara | | Keterangan | |
1 | Tarikh | : | 2 Feb 2012 | |
2 | Masa | : | 1 hari | |
3 | Bidang | : | Taklimat pengurusan kurikulum. | |
4 | Aspek | : | Hal-hal pengurusan organisasi | |
5 | Objektif | : | 1. | Mewujudkan perhubungan yang mesra antara guru baru dengan warga SK Kg Jepak. |
2. | Menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah. | |||
3. | | |||
6 | Aktiviti | : | 1. | Penerangan tentang gaji dan elaun. |
2. | Penerangan ringkas tentang dasar dan pekeliling KPM | |||
3. | Perbincangan dan maklumbalas berkaitan dasar, program, aktiviti dan pekeliling KPM | |||
7 | Penilaian | : | Melalui perbincangan dan maklum balas lisan | |
8 | Rumusan | : | Pendedahan mengenai pekeliling yang merangkumi dasar/program/aktiviti KPM dapat memberi kefahaman kepada guru akan hala tuju dan matlamat KPM, seterusnya bersedia untuk menjalankan tugas bagi merealisasikannya. |
............................................... Tandatangan Guru | .............................................. Tandatangan Mentor |
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil | Perkara | | Keterangan | |
1 | Tarikh | : | 7 Feb 2012 | |
2 | Masa | : | 1 hari | |
3 | Bidang | : | Taklimat pengurusan hal ehwal murid. | |
4 | Aspek | : | Hal Ehwal Murid, bidang tugas/jawatankuasa. | |
5 | Objektif | : | 1. | Penjelasan berkenaan bidang jawatankuasa yang melibatkan guru UBK |
2. | Pendedahan berkaitan perancangan aktiviti yang telah dirancang oleh jawatankuasa yang terbabit. | |||
3. | Mendapat maklumat dan penjelasan yang lebih jelas berkaitan Hal Ehwal Murid dan Pentadbiran | |||
6 | Aktiviti | : | 1. | Taklimat daripada PK HEM berkaitan jawatankuasa. |
2. | Perbincangan berkaitan Hal Ehwal Murid dan perancangan aktiviti. | |||
3. | - | |||
7 | Penilaian | : | Maklum balas lisan dari guru | |
8 | Rumusan | : | Pendedahan dan makluman dapat memberikan penjelasan lebih khusus berkaitan bidang tugas dan penglibatan jawatan dalam jawatankuasa-jawatankuasa di sekolah. |
............................................... Tandatangan Guru | .............................................. Tandatangan Mentor |
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil | Perkara | | Keterangan | |
1 | Tarikh | : | 8 Feb 2012 | |
2 | Masa | : | 1 hari | |
3 | Bidang | : | Taklimat pengurusan kokurikulum. | |
4 | Aspek | : | Pengurusan sekolah, bilik UBK dan PPDa. | |
5 | Objektif | : | 1. | Mengenali dan perbincangan dengan pengetua |
2. | Mengemas dan menceriakan bilik UBK dan PPDa | |||
3. | - | |||
6 | Aktiviti | : | 1. | Sesi suai kenal dengan pengetua |
2. | Mengemaskini bilik UBK dan bilik PPDa | |||
3. | - | |||
7 | Penilaian | : | Laporan dan maklum balas lisan oleh guru | |
8 | Rumusan | : | Perjumpaan dengan pengetua memberi gambaran yang lebih jelas lagi tentang harapan dan sokongan pihak sekolah terhadap Unit Bimbingan dan Kaunseling (UBK) |
............................................... Tandatangan Guru | .............................................. Tandatangan Mentor |
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil | Perkara | | Keterangan | |
1 | Tarikh | : | 8 Feb 2012 | |
2 | Masa | : | 1 hari | |
3 | Bidang | : | Taklimat pengurusan kokurikulum. | |
4 | Aspek | : | Sukan dan permainan | |
5 | Objektif | : | 1. | Memberi pendedahan tentang penganjuran program di sekolah |
2. | Melibatkan guru dengan aktiviti sekolah | |||
3. | Mendedahkan guru dengan budaya dan pelaksanaan program sekolah | |||
6 | Aktiviti | : | 1. | Penganjuran sukan olahraga untuk mewakili daerah Bintulu di stadium Bintulu. |
2. | Penglibatan hari kokurikulum (Rabu). | |||
3. | Perancangan aktiviti. | |||
7 | Penilaian | : | Pemerhatian dan maklum balas lisan dari guru | |
8 | Rumusan | : | Dapat melihat budaya sekolah dalam menganjurkan dan meraikan sesuatu program. |
............................................... Tandatangan Guru | .............................................. Tandatangan Mentor |
LAPORAN PROGRAM ORIENTASI
GURU SANDARAN TERLATIH SISWAZAH (GSTS)
Bil | Perkara | | Keterangan | |
1 | Tarikh | : | 9 Feb 2012 | |
2 | Masa | : | 1 hari | |
3 | Bidang | : | Refleksi dan pelaporan. | |
4 | Aspek | : | Kemaskini laporan bersama guru pembimbing. | |
5 | Objektif | : | 1. | Menjadikan pelaporan mencapai tahap kompetensi. |
2. | Memberi taklimat kepada guru baru tentang bidang tugas dan tanggungjawab sebagai guru baru. | |||
3. | Sebagai motivasi kepada guru untuk terus menjalankan tugas dengan lebih aktif dan berkesan. | |||
6 | Aktiviti | : | 1. | Analisis dan kemaskini pelaporan . |
2. | Pebimbingan guru baru bagi mendapatkan maklumat/panduan yang berkaitan aktiviti/program sekolah daripada guru. | |||
3. | Pebimbingan dan pemberian nasihat kepada guru baru tentang semua aspek pendidikan dan menjaga serta mengambil berat kebajikan guru baru. | |||
7 | Penilaian | : | Laporan program dan maklum balas dari guru | |
8 | Rumusan | : | Penglibatan dalam program ini dapat membantu guru meningkatkan kemahiran, , dan mengetengahkan diri ke ruang lingkup yang lebih besar. Disamping itu juga, dapat membina hubungan dengan pelajar sekolah yang terbabit. |
............................................... Tandatangan Guru | .............................................. Tandatangan Mentor |
Disediakan oleh, | | Disemak oleh, |
...................................................... Wan Khairulfairuz bin Wan Khalid | | ...................................................... Norizan bin Jaidi |
Guru Sandaran Siswazah Terlatih SK Kampung Jepak, 97000 bintulu, Sarawak. | | Fasilitator/Mentor SK Kampung Jepak, 97000 bintulu, Sarawak. |
| Disahkan oleh, | |
| ...................................................... Abdul Rahman bin Hj. Ismail | |
| Guru Besar SK Kampung Jepak, 97000 bintulu, Sarawak. | |
No comments:
Post a Comment